HTML

tirsdag den 24. november 2015

Hjælp med at hækle skildpadder til fordel for sumskildpadder.dk

I samarbejde med Sumpskildpadder.dk har jeg taget initiativ til et nyt projekt. Sumpskildpadder.dk er en frivillig organisation, der arbejder for at holde skildpadder ude af den danske natur. 

Projektet går ud på at hækle, sy, strikke (eller hvad man kan finde på) skildpadder. 
Sumpskildpadder.dk vil så sælge disse skildpadder og derved samle penge til driften. 

Jeg håber at en masse af jer derude vil støtte op om dette nye projekt. 



I løbet af de næste dage vil jeg ligge opskrifter på hæklede skildpadder ud her på bloggen. Opskrifterne er lavet til fordel for sumpskildpadder.dk og dette projekt. I kan også finde opskriftene i facebook gruppen her

Her kan i se sumpskildpadder.dk´s eget opslag omkring projektet.

Ønsker man at sende skildpadder til projektet gøres dette direkte til sumpskildpadder.dk.

Sumpskildpadder
Kvaglundparken 1. 3.sal.
6705 Esbjerg Ø

tlf.:22348298
mail.:kontakt@Sumpskildpadder.dk

Herunder kan i læse en lille historie om hvordan vi fik sumpskildpadder og hvorfor sumpskildpadder.dks arbejde er så vigtigt.




Herhjemme har vi i mange år haft sumpskildpadder.

Jeg købte vores første skildpadde for en del år tilbage.
Den var omtrent 3cm lang og meget nuttet. Den blev købt til sønnens 128l akvarie og det  var nok lidt af et impulskøb. Jeg havde ikke sat mig ind i hold af sumpskildpadder, arter eller noget andet, men stolede på at den information jeg fik fra dyrehandleren var korrekt. Det han fortalte var skam også korrekt, problemet var bare at han slet ikke fortalte nok. Ord som uvb-lys, akvarie størrelse til et voksent individ og korrekt foder var noget af det han ikke fik fortalt om. Man kan måske diskutere hvor ansvaret ligger og selvfølgelig har man som køber/ejer et ansvar for at sætte sig ind i hold af et nyt dyr. Omvendt har jeg også en forventning om at dem der forhandler disse dyr, kender og kan vejlede i dyrets mest basale behov. Præcis som medarbejderne i Fona har også en viden om hvilke computere, programmer, printere osv. der passer sammen.

Nyklækket moskusskildpadde

Jeg var i og for sig heldig, den skildpadde jeg havde købt var en lille moskus unge. Dette er en art der kun bliver 14cm som voksen og kan holdes i et akvarie fra 200l og opefter.

Jeg er langt fra ene om at få lavet sådan et impulskøb. Dyrehandlerne får skildpadderne hjem når de er bitte små og super søde. Ofte er der tale om arten terrapin, en art der bliver op til 30cm og kræver store akvarier som voksen. En lille terrapin på størrelse med en 5 krone vil indenfor et år nå op på 7cm.
Når skildpadden når en alder på 2år begynder den ofte at være for stor til folks selskabsakvarier, den sviner og vandet bliver svært at holde rent. Herudover får den måske heller ikke korrekt foder så den begynder at spise de fisk der også er i akvariet. Det er så her folk begynder at blive trætte af den skildpadde der engang var lille og sød men som nu er en del større. Hvad stiller man så op med sådan en fætter? Dyrehandlerne vil ofte ikke tage den retur da større skildpadder ikke er til at sælge. Af samme grund vil det og så være meget svært selv at sælge skildpadden.

Nu står folk så med en skildpadde de hverken har plads eller lyst til at have mere og de kan ikke komme af med den. Det er så her flere og flere desværre vælger at tage en tur forbi den nærmeste sø og slippe skildpadden fri i naturen. Ofte tror jeg måske endda de tror de gør skildpadden en tjeneste ved at slippe den ud til det frie liv men det gør de ikke. Skildpadderne vil ofte sagtens kunne overleve det danske klima men ikke uden problemer for deres helbred.

Et andet meget stort problem ved at slippe skildpadderne fri i søer og damme er at de ødelægger dyrelivet i den pågældende sø. Skildpadderne spiser, frøer, salamandere, ællinger samt ændernes æg. De forstyrre rederne når de ligger sig på dem og soler sig hvilket får de mere sky fugle til at forlade rederne. herudover kan de større arter af sumpskildpadder være direkte farlige hvis man prøver at tage dem op. De er utroligt smidige og selvom man holder en skildpadde bagtil så vil den kunne få hovedet rundt og bide. Mine moskusskildpadder, der hører til en lille art, kan knuse en havesnegl med hus mellem kæberne. Det fortæller lidt om hvor stærke disse dyr er.

Hvis man har lyst kan man også støtte via mobilepay eller swipp til 2234 8298. Jeg ved de vil blive glade for selv beløb på 5kr og 10kr.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar